MENÜ

Hollywoodi évek

 

1960

Frank Sinatraval a Mikor 1960-ban Elvis visszatért az Egyesült Államokba a rajongókon valóságos Elvis-mánia lett úrrá. A jelek szerint bevált Parker elvonókúrája, hiszen az új lemezt még mielőtt megjelent volna máris egy millióan jegyezték elő.

 

Az első nyilvános tévészereplés sem váratott sokáig magára, mert Frank Sinatra egy páratlan, százhuszonötezer dolláros ajánlatott tett két és fél szám elénekléséért (Presley elénekelte a Fame and Fortune-t és a Stuck on You-t és Sinatra-val duettben a Witchcraft/Love Me Tender-t). A siker hatalmas volt, azonban némelyeket6 megrémített Elvis új, kissé csöpögős külseje: a menő cuccokat felváltotta az elegáns szmoking, a legendás barkók és hajviselet is a múlté.

 

A G.I Blues forgatásánNem csak megjelenése, hanem zenéje is gyökeresen megváltozott. Ekkora rock’n’roll már az utolsókat rúgta, helyette ez új, popzenei irányzat hódított. Elvis követte az új vonulatot és a leszerelését követő első három kislemeze, a Stuck On You, az It’s Now Or Never, amely kilenc, valamint az Are You Lonesome Tonight?, amely ötmillió példányban fogyott, mind-mind első helyet értek el a slágerlistákon, akárcsak a megjelent album, az Elvis is Back. A novemberben megjelent His Hand In Mine c. vallásos töltetű gospel-album viszont csak a 13. helyig vitte.

 

Első filmje, a G.I. Blues és a hozzá tartozó filmzene anyagilag ugyan sikeres volt, de szakmailag kudarc: a megszelídített Presley-kép hatására a király unalmassá, papírízűvé vált. A következő mozi, a Flaming Star valamivel jobban sikerült és Elvis drámai színészetének csúcsát mutatta be, a tragikus és kalandos jelenetekben bővelkedő filmben.

 

 

1961

Elvis és Hal Wallis1961-ben bemutatott Wild In The Countryval be is fejeződött komoly színészi pályafutása, mert egyik film sem kapott olyan kritikát, ami Elvist ambicionálta volna s ezután csak az ostoba zenés filmekre volt korlátozva. Ilyen volt a következő Blue Hawaii, ami az egyik legrosszabb, de a bevétel szempontjából a legsikeresebb alkotás.

Kevesen tudják, hogy 1961-ben a West Side Story férfi főszerepét neki szánták, azonban Parker ezredes úgy döntött, hogy nem Elvisnek való a szerep. Végül nagyon megbánta a döntést, hiszen a fim tíz Oscar-díjat nyert.

 

1Ha egy producer hajlandó volt elég sok pénzt fizetni, az Ezredes már adta is Elvist szinte bármilyen filmhez, aki így aztán 31 – szinte kivétel nélkül sablonos és nem túl színvonalas, egy kaptafára készült – filmnek lett főszereplője. Parker Ezredes végül magállapodott Hal Wallis producerrel (aki például a filmtörténeti jelentőségű Casablanca producere is volt) egy többfilmes, hét éves szerződésben, ami Presley-t nem zenés filmekben való szereplésre is kötelezte az 1960-as években.

A szerződés tartama alatt Presley bért kapott a szereplésért, plusz részesedett  a film profitjából – legtöbbjük kasszasiker lett. Leginkább zenei bázisú történetek voltak, és világosan jelezték az utat, ahogy Presley rock and roll lázadóból az egész család szórakoztatójává vált. Presleyt minden rendező dicsérte, akivel dolgozott, köztük a magyar származású Michael Curtiz (Kertész Kaminer Manó), aki a King Creole-t és a Casablanca-t is rendezte Mindannyiuk szerint Presley kifogástalanul udvarias ember és rendkívül keményen dolgozó művész volt.

 

A Hawaii jótékonysági koncerten1Parker tanácsára és parancsára (mert ő valóban parancsolt) Presley visszavonult a koncertektől és a televíziós fellépésektől. Egy kivétel volt, egy jótékonysági koncert, a Pearl Harborban. Innentől kezdve csak mozikat csinált.

 

Lemezénekesi munkája is ekkor szakadt meg, hiszen rájöttek, hogy fölösleges a stúdióalbumokkal versenyezni, ha egyszer a filmzenék is sikeresek. Mindhárom ’61-ben megjelent lemeze első helyig jutott, a Something For Everybody, a Blue Hawaii valamint az Elvis’ Golden Records vol.3. Kislemezei közül csak a Surrender jutott aranyéremig, a Cant Help Falling In Love csak második lett.

 

 

1962

A Girls! Girls! Girls forgatásánA Parker által bevezetett új szisztéma szerint már három filmet is forgatott. Az Ezredes évente háromszor megnyomta a gombot és a gépezet beindult: karácsonykor, húsvétkor és nyár elején láthatták Elvist a rajongók. Minden filmhez készítenek egy lemezt, amin lesz egy sláger, ami eladja a filmet és a lemezt. Ha már az össze bőrt lenyúztak egy ilyen „garnitúráról”, akkor Elvis eltűnik a színről a következő négy hónapra, mikorra már ismét nagy lesz a várakozás.

 

A Follow That Dream, a Kid Galahad és a Girls, Girls, Girls mind tucatfilmek, amiben Elvis a sokadrangú színész. A lemezek még úgy ahogy tartották magukat, mert a Good Look Charm és a Return To Sender kislemezek első és második helyezést érték el; a két nagylemez, a Pot Luck és a Girls, Girls, Girls filmzene első és harmadik lett a listákon.

 

Elvis, a magánember élete ekkorra már igencsak elvadult. Nem mozdult ki otthonról, nem járt szórakozni, mint más sztárok, ehelyett névtelen csoport-szex bulik váltották egymást Gracelandben. A filmezéssel járó feszült tempó miatt egyre több serkentő tablettát szedett be, hogy tudja tartani a lépést. Ettől viszont annyira feldobódott, felpörgött. hogy ha aludni akart azt is csak tablettákkal tudta előidézni.

 

 

1963

Az 1963-as év még mélyebbre taszította lemezénekesi és filmszínészi pályáját és 1bár a kritikusok levágták ezeket a filmeket felszínességük miatt, a rajongók mit sem törődtek ezzel. Tódultak a mozikba; a mozivászon volt egyetlen esélyük látni bálványukat, hiszen élőben ekkoriban nem lépett föl, különösen nem az Egyesült Államokon kívül.

 

Az új sablonfilmek ebben az évben a Its Happened At the Worlds Fair (melyben első szerepét kapta a fiatal Kurt Russel) és a Fun In Acapulco. Mindkét filmhez ugyanezekkel a címekkel természetesen lemez is készült. Kislemezek közül ebben az évben csak a Devil In Desguise ért el jó helyezést, harmadikat.

 

Mihelyt a filmes üzlet is hanyatlani kezdett, úgy veszített Elvis is a népszerűségéből, aminek első jeleként csökkent az eladott lemezeinek száma. Új rajongói már nem a fiatalok, hanem az idősebbek, akár családanyák, sőt nagymamák is. A csökkenő bevételek miatt csökkenteni kellett a filmek költségvetését is, így egyre silányabb borzadályok születtek. Elvis is gyűlölte ezeket a szennyeket, és maga is annyit tudott róluk mondani: „a legújabb úti beszámolóm”.

 

 

1964

Ann-Margarettel a Viva Las Vegas felvételén1964 az igazi hanyatlás kezdete volt, aminek elsődleges oka, az új beat hullám és mánia, a brit gombafejűek együttese, a Nagy Négyes, a Beatles volt. A Beatles Amerikai szereplésével az Ed Sullivan Showban megdöntött minden addigi (Elvis által felállított) rekordot, míg Presley új filmje, a Kissin Cousins, és szintén ugyanezt a címet viselő albuma megbukott.

 

Annál sikeresebb volt az Ann-Margarettel forgatott mozi, a Viva Las Vegas, mely kasszasiker lett, öt és félmillió dollárt hozva a konyhára. Talán ennek köszönhető, hogy a következő Roustabout is sikeres volt, a filmlemez pedig első helyre került. A kislemezek viszont eddig nem látott mélyrepülésbe kezdtek, a legsikeresebb közülük, az Ask Me is csak 12. lett!

 

 

1965 - 1966

Harum Scarum1965-ben újabb három film, a Girl Happy lemezestül, a Tickle Me! és az egzotikus helyszíneken forgatott Harum Scarum (és elhagyhatatlan fimzenéje) követte egymást. A két említett filmzene mellett végre egy stúdióalbum is megjelent Elvis For Everyone címen, de csak a 10. helyig vitte. Hét kislemez került ebben az évben a piacra, melyek közül a Crying In The Chapel volt a legsikeresebb, némelyikük azonban még a listára sem került fel.

 

Az 1966-os mérleg: filmek a Frankie And Johnny, a Paradise - Hawaiian Style, és a Spinout, melyek természetesen megjelentek lemezen is; valamint hat kislemez. Totális kudarc. Némi gyógyírt jelenthetett, hogy ekkorra már egymillió dollárt kapott filmenként.

 

 

1967

Az esküvőEz az év is a szokásos ütem szerint telt a jól bevált három filmmel (Easy Come, Easy Go, Double Trouble, Clambake), és filmzenékkel, azonban fordulópontot hozott Elvis Presley hanglemezénekei karrierjében. Mivel az ezredes utasítására nem készített csak filmzenealbumokat, a lemezgyártás pojácájává tette. Éveken át közepesek voltak a lemezei, de legalább elkeltek, viszont most már olyan szörnyűségeket adott ki, hogy a leghűebb rajongók sem vették őket meg. Új producere, Felton Jervis mindent megtett annak érdekében, hogy helyreállítsa Elvis tekintélyét és erre mi sem volt célszerűbb, mint egy gospelalbum. Az ekkor megjelent How Great Thou Art LP aranylemez lett, ráadásul életében először Elvis Grammy-díjat nyert a legjobb gospelalbum kategóriában.

 

Magánéletében is jelentős fordulat következett be, amikor több évnyi együttélés után 1967. április 29-én feleségül vette Prischillát. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Elvis csak Priscilla apja és Parker ezredes nyomására ment bele az esküvőbe. Noha nagyon szerette a lányt, de tudta, hogy ezzel meg kell szakítania addigi életvitelét.

 

Egy arc, sok film1Presley csillaga leáldozóban volt: csinálta filmjeit és nem észlelte igazán, hogy Amerika egy gyökeres stílus- és ízlésváltáson ment át a Brit Invázió alatt és után. Behódoltak a Beatlesnek és Haight Ashbury San Fransico-sound-jának. Ez már egy másik univerzum volt Presley számára: Elvis Presley már nem volt a felnövekvő nemzedéknek elég cool, nem volt olyan számukra, mint valaha.

Lassan lejárt lemez lett, és amíg a tehetséges fiatalok Anglia és Amerika szerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendtek, ő már csak egy ötvenes évekből idesodródott kopottas figura volt.

Elvis azonban rövidesen visszavágott.

 

 

További részek:

1. Rész: A sikerek előtt (1935-1952) 2. Rész: Az ifjú bálvány (1953-1959) 3. Rész: Hollywoodi évek (1960-1967)
4. Rész: A visszatérés (1968-1969) 5. Rész: Úton - a vég felé (1970-1976) 6. Rész: Utolsó éve és halála (1977)
7. Rész: Mindörökké Elvis (1978-napjaink)    

 

Kapcsolódó anyagok:

- The Memphis Maffia

 

 

Felhasznált források:

1http://rockzanza.blog.hu/2007/06/04/rock_and_roll_szentharomsag_2_elvis_pres_2

Weblap készítés ingyen

Szavazás

Hogy tetszik a honlap?
Nagyon tetszik
Elég jól sikerül(t)
Elmegy
Láttam már jobbat
Nem tetszik
Asztali nézet